Mario Paris edita “Making Prestigious Places. How luxury influences the transformation of cities”

Nuestro compañero del IUU, Mario Paris, ha editado el libro “Making Prestigious Places. How luxury influences the transformation of cities”, publicado por Routledge, y participan en el mismo  Juan Luis de las Rivas Sanz y Corinna Morandi

Making Prestigious Places investigates the spatial dimension of luxury, both as a sector involving activities, operators and investments, and as a system of values acting as a catalyst for recent urban transformations. Luxury shares a well-established connection to the city, as a place of production, consumption and self-representation, and continues to grow despite economic difficulties. This edited collection includes case studies from Europe, North and South America, Asia and the Middle East to create a dialogue around these developments and the challenges presented, such as the tension between the idea of prestige and current values in urban planning, the discussion between academic reflections and operational practices, and how these interact with the long-term economic and social dynamic of the city. With rich analysis and a preface written by Patsy Healey, this book will be an important addition to the discourse on luxury for urban planners and researchers.

Making Prestigious Places investiga la dimensión espacial del lujo, tanto como un sector de actividad, operadores e inversiones, como un sistema de valores que actúa como catalizador de las recientes transformaciones urbanas. El lujo comparte una conexión bien establecida con la ciudad, como lugar de producción, consumo y auto-representación y sigue creciendo a pesar de las dificultades económicas. Esta colección editada incluye estudios de casos de Europa, América del Norte y del Sur, Asia y Oriente Medio para crear un diálogo sobre estos acontecimientos y los desafíos presentados, como la tensión entre la idea de prestigio y los valores actuales en la planificación urbana, la discusión entre Reflexiones académicas y prácticas operativas, y cómo éstas interactúan con la dinámica económica y social a largo plazo de la ciudad. Con un rico análisis y un prólogo escrito por Patsy Healey, este libro será una importante aportación al discurso sobre el lujo para los urbanistas e investigadores.

Mario Paris is PoliMI International Fellow and Contract Professor in Urban Planning and researcher of URB&COM lab at the Politecnico di Milano, Italy. His research focuses on the role of luxury stakeholders in recent urban transformations and an advanced spatial analysis of current metropolitan dynamics.

El libro está publicado por Routledge, e integrado en la Serie Routledge Research in Planning and Urban Design.

Los contenidos y autores del libro son:

Preface by Patsy Healey.

0. From Luxury to Prestigious Place Making: An Overview Mario Paris and Li Fang

Part 1: Concepts

1. Luxury: From Idea to the Reality of Prestigious Places Joanne Roberts and John Armitage
2. Two Geographoes of Luxury Projects: Opportunities, Risks and Challenges for Public Places Paolo Pucci and Giulia Fini
3. Experiencing Prestigious Places Marichela Sepe
4. Walking as a Luxury Activity Andrea Pavia
5. Contemporary Art and Urban Attractiveness: The Role of Hyper-Museums and Art Foundations Francesca Guerisoli

Part 2: Reflections

6. Prestige + Luxury: places of urbanity in paramount locations Lineu Castello
7. The city as a playground: how luxury players adapt their actions to local situations Corinna Morandi
8. Placemaking or making places? Ambiguity of luxury and the design of urban public spaces Juan Luis de las Rivas Sanz
9. Luxury and the Metropolis: towards a reciprocal definition? Alain Bourdin
10. What governance for luxury-driven transformations Mario Paris

 

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